Friday 8 November 2019

Jelajah Scotland :) Part I

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera


Scotland...

Haa..kali ni aku nak share perjalanan kami menjelajah ke Scotland lebih kurang selama seminggu..

Scotland ni boleh dikatakan agak unik berbanding dengan gabungan United Kingdom yang lain..dari segi matawang, mereka mempunyai banknotes mereka yang tersendiri..tapi banknotes England tetap diterima diseluruh  Scotland sebabnya, Bank of England merupakan bank pusat bagi seluruh United Kingdom..dari segi pertuturan, slang mereka berbeza dengan Wales (of course bahasa pertuturan dan tulisan Wales completely different dari yang lain) , Northern Ireland dan England..masa datang ke Scotland ni, kami kene dengar betul-betul apa yang dorang cakap..sebab tak berapa nak jelas sangat slang yang dorang gunakan ni..

Alhamdulillah boleh kata kami berjaya menawan seluruh Scotland sebenarnya..kami travel dengan menaiki kereta, jadi ianya mudah untuk kami bergerak ke semua tempat..cuma ada 2 main location je yang kami tak berkesempatan nak singgah dekat Scotland ni iaitu Aberdeen & Dundee..so, selamat membaca :)


Welcome to SCOTLAND!



Bila sebut tentang Scotland, ada beberapa perkara yang kebiasaannya orang sebut tentang sejarah dan mitos menegnai Scotland..antaranya ialah raksaksa Nessie atau dikenali sebagai Loch Ness Monster..

Kisah Loch Ness Monster bermula sejak dari tahun 565 lagi apabila seorang mubaligh Kristian iaitu Saint Columba yang datang dari Ireland menyelamatkan seorang individu dari serangan raksaksa di Loch Ness..ketika itu Saint Columba sedang mengembara untuk berdakwah di seluruh Scotland..sehinggalah Saint Columba ni tiba di Loch Ness..

Ketika individu tersebut diserang oleh raksaksa Nessie, Saint Columba ni menangis dan merayu kepada raksaksa tersebut dengan menyebut "Thou shalt go no further, nor touch the man. Go back with all speed" yang bermaksud "Kamu tidak akan datang lagi atau tidak akan menyentuh lagi lelaki itu. Pergilah kamu dengan segera"..

Sehingga ke hari ni, kisah ini masih lagi disebut-sebut oleh masyarakat setempat..namun yang demikian, tidak ada sebarang bukti tentang kewujudan raksaksa Nessie tersebut..

Ada juga yang mengatakan bahawa raksaksa tersebut sebenarnya adalah  Kelpie iaitu semangat air yang boleh berubah bentuk kepada seeokor kuda..Kelpie ni juga dikatakan mendiami tasik-tasik di Scotland..

Selain dari mitos berkenaan dengan raksaksa di Loch Ness, Scotland juga sangat terkenal dari sejarahnya..

Terutamanya berkenaan dengan Battle Of Culloden yang berlaku pada tahun 1746..pertempuran tersebut berlaku di Culloden, iaitu sebuah kawasan dibahagian timur Inverness..

Alhamdulillah, kami berkesempatan untuk pergi untuk merasai sendiri pengalaman berada di tempat-tempat yang di atas dan akan kami kongsikan dalam tulisan blog kali ini :)

The Tall Ship at Riverside, Glasgow

Tempat pertama yang kami singgah bila memasuki Scotland adalah Glasgow..nak sampai ke tempat ni pon dah makan masa hampir 4 jam drive!

The Tall Ship ni asalnya beroperasi sebagai kapal kargo pada 1896, kemudian dibeli oleh tentera untuk dijadikan kapal latihan untuk operasi ketenteraan..

Kalau dekat Malaysia peluang untuk kita lihat dan masuk ke tempat-tempat macam ni agak terhad..kalau dekat Melaka tu ada la jugak Muzium Samudera..tempat lain tu aku tak berapa pasti pulak..pernah pergi dekat Muzium Terengganu dan merasai pengalaman naik kapal, tapi tak sama macam yang aku lalui dekat sini..


nama kapal ni Glenlee

Boleh cakap kalau dari segi luaran, nampak macam kecik..tapi rupanya bila masuk dekat bahagian dalam, baru aku tahu sebenarnya dekat bahagian dalam kapal ni memang luas..lebih luas dari padang bola futsal..


bahagian dalam kapal (first level)

Kalau tengok dekat gambar atas, bahagian dalam kapal (first level) tu tempat untuk simpan barang-barang dagangan (sebab tujuan asal pembinaan kapal ni pon memang untuk kargo)..setiap tiang tu ada hook untuk ikat barang-barang dagangan..kalau pergi dekat bahagian tepi dinding kapal, dia ada buat partitions untuk seperate kan bahan-bahan kering dan basah..


second level

Kapal ni ada 3 level sebenarnya (tak termasuk ground level)..second level ni tempat untuk kelasi kapal tidur, dapur untuk memasak  dan selebihnya merupakan tempat untuk simpan barang dagangan yang berharga..sebab dia ada satu partition khusus yang seperatekan antara kawasan lain dekat second level dengan tempat simpan barang tersebut..yela, bila kita cakap kapal dagang, mesti ada bermacam -macam barang dagangan kan..




Kemain seronok Sophia dok main tekan-tekan benda tu..


ni pulak tempat tido bagi krew kapal level atasan (third level)


ni pulak tempat tido kapten kapal (third level)


jadi kapten ni memang special sikit..bilik air dan tandas berasingan dengan krew kapal yang lain (third level)

Tempat tido bagi kelasi kelas atasan dan kapten pula terletak di bahagian level ke tiga..kalau kita perhatikan, setiap level tu berbeza dari segi dekorasi hiasannya..third level ni kira level untuk geng-geng management la..sebab tu hiasannya pon comey..

Untuk ground level (tak open untuk access, tapi boleh tengok sikit je dari tangga) pulak untuk bahagian kelasi kapal kelas bawahan seperti cleaner, pekerja buruh kasar dan sebagainya..tempat tidur mereka pula hanya menggunakan hammock sahaja..




Cantik kan ukiran kayu dekat dalam gambar atas ni? :)


kapten Yoya on deck!!
kemain garang muka kapten Yoya marah kelasi kapal..hahaha


gambar keseluruhan kapal dari deck hadapan
Boleh untuk aku simpulkan, pengalaman ketika berada atas kapal ni memang seronok..sebab banyak benda yang boleh kita rasai sendiri..dekat bahagian dinding-dinding kapal ada diletakkan info-info yang berkaitan dengan kapal ni..kalau sape yang minat dengan kapal, memang sejam belum tentu cukup..

Untuk makluman, nak masuk atas kapal ni FREE je tau..tak perlu bayar..tapi donation sangat dialu-alukan..hehehe


Riverside Museum, Glasgow

Tempat ni pulak bersebelahan je dengan The Tall Ship, kiranya kalau pergi dekat sini, anda boleh melawati 2 tempat sekali gus!

Riverside Museum pulak merupakan tempat yang anda boleh lawati untuk melihat dan belajar tentang sejarah pengangkutan di United Kingdom ni..

Meh tengok gambar yang kami ambil dekat dalam muzium ni ye








Tak banyak sangat yang aku boleh cerita dekat sini, sebab tempat ni lebih kurang sama macam muzium transportation yang lain dekat UK ni..so kami just ambil masa lebih kurang satu jam untuk berada disini..just baca info-info yang disediakan sahaja..

Again, nak masuk tempat ni FREE je tau..hehehe


University Of Glasgow, Glasgow

Untuk sesiapa yang meminati filem Ayat-Ayat Cinta 2, lokasi penggambaran filem tersebut dikatakan dibuat di Universityof Edinburgh..tapi bagi aku lokasi penggambarannya sebenarnya dibuat di Glasgow!cuma ada beberapa lokasi sahaja yang dibuat di Edinburgh..

Sebabnya, lokasi penggambaran university pulak memang sebijik macam lokasi di University Of Glasgow bukan di University of Edinburgh!

Tak caya??

Meh tengok gambar










Universiti of Glasgow ni mula ditubuhkan pada tahun 1451, kira-kira dah berumur 568 tahun la..universiti ni banyak digunakan sebagai salah sebuah tempat lokasi penggambaran..

Antaranya, macam yang aku sebut awal-awal tadi, filem Ayat-Ayat Cinta 2, Harry Potter, Outlander etc..so, bagi peminat-peminat movie, bolehlah amek gambar banyak-banyak dekat tempat ni..andai kata kalau tak pasti mana satu tempat penggambaran, just tunjuk je gambar yang di google tu dekat mana-mana staff..nanti staff tu akan bagitahu lokasi sebenar hehehe..






Dekat dalam kawasan universiti ni sebenarnya ada muzium dan galeri seni..antara muzium dan galeri seni yang ada; Hunterian Museum & Hunterian Art Gallery..Hunterian Museum & Hunterian Art Gallery ni juga dipanggil dengan gabungan Hunterian..Hunterian ni merupakan sebuah muzium yang tertua di Scotland!





Dekat dalam muzium ni terdapat banyak pameran berkenaan dengan sejarah khusus tentang Scotland..selain dari tu, ada juga pameran berkenaan dengan sejarah perubatan oleh John Hunter iaitu seorang pakar bedah yang sangat terkenal sekitar tahun 1780-an..

Disebabkan kekeangan masa dan waktu operasi muzium, kami hanya berada disini selama lebih kurang sejam sahaja sebelum kami bergerak menuju ke tempat penginapan (Airbnb) kami..



Luss, Loch Lomond

Ok, kalau dekat England kita ada Lake District..tapi dekat Scotland pulak kita ada Loch Lomond..Loch Lomond ni merupakan tasik terbesar di UK yang membekalkan air mentah untuk keperluan penduduk di kawasan sini..

Dikhabarkan, manusia mula mendiami kawasan ni sejak 7000 tahun yang lalu..

Kalau nak cerita cantiknya kawasan sekitar Loch Lomond ni memang payah..so korang tengok sendiri gambar yang kami amek la ye..








Banyak tempat menarik dekat kawasan Loch Lomond ni..tapi, dalam banyak-banyak tempat tu kami hanya singgah di Luss sahaja..sebab kawasan tu kira sejalan dengan tempat yang kami nak tuju..dari Glasgow, ianya memakan masa selama satu jam sahaja..

Loch Lomond ni sangat terkenal sebagai pusat peranginan di Scotland..sebab tu terdapat banyak hotel yang disediakan disekitar Loch Lomond ni..


Oban Seafood Hut (Green Shack), Oban

Kami teruskan perjalanan kami seterusnya ke Oban Seafood Hut..tempat ni memang terkenal dengan kepelbagaian pilihan makanan seafood dengan harga yang murah!





Macam yang ada dalam gambar atas tu, tempat ni kecik je..nama pon hut kan..kira macam gerai tepi laut mcm tu..tempat duduk memang tak banyak..masa kami sampai tu, kebetulan orang tak berapa ramai sangat..so, boleh terus selit je dekat meja makan yang ada dekat situ..tapi tak lama lepas kami sampai, tiba-tiba ramai pulak orang beratur dekat kedai ni..sampaikan ada yang berdiri sebelah kami untuk book meja kami tu..nak makan pon jadi tak berapa nak selesa (bagi kita orang Melayu), tp kalau orang putih, dorang ok je (kau nak tunggu, tu kau punya pasal..hahaha)




Oban Seafood Hut ni terletak betul-betul tepi laut..kami datang masa musim luruh (Autumn), memang terasa sejuk angin laut waktu ni..tapi kami tahan je la sebab nak makan punya pasal hahaha..

By the way, masa nak pilih makanan tu kene tanya betul-betul sama ada masakan tu ada campur arak atau tak..sebab kebiasaannya, dorang memang akan campur sikit arak dalam masakan..kira arak tu bagi dorang macam bahan secukup rasa la hehehe..korang boleh request untuk masakan yang tak campur arak masa nak order makanan tu dekat kaunter tu ye..


Caledonian Canal, Ford Augustus

Orang kata tak sah kalau datang ke Scotland tanpa pergi melawati terusan di sini..



Sejak zaman dahulu lagi , Scotland ni juga dikenali sebagai Highland..kalau dalam bahasa Malaysia tu maksudnya Tanah Tinggi..sepanjang perjalanan menaiki kereta, memang banyak tempat yang kami lalui adalah kawasan pergunungan, bukit & hutan..jadi, peranan terusan adalah sangat penting pada zaman dahulu..



Terusan digunakan sebagai salah satu pengangkutan utama untuk membawa hasil lombong terutamanya arang batu..logiknya, memang sangat sukar kalau nak bawak arang batu melalui jalan darat..dengan muatan arang batu dan kawasan gunung, bukit & hutan, memang makan masa yang lama..jadi dengan menggunakan terusan sebagai medium pengangkutan, ianya dapat menjimatkan masa dan tenaga manusia..




Bila kita cakap pasal terusan, mesti ada lock atau gate..kenapa perlu ada gate ni??lock atau gate ni dibina disebabkan kerana paras air yang berbeza dengan ketara..kalau aku nak explain pon panjang jugak, so korang boleh klik link ni untuk penjelasan lanjut ye :)

Caledonian Canal ni merupakan antara terusan yang popular di Scotland..ianya terkenal dari segi kejuruteraan sepanjang proses pembinaannya bermula pada tahun 1803 yang memakan masa selama 7 tahun lamanya..

Caledonian Canal juga dikaitkan dengan sejarah peperangan Waterloo yang berlaku pada tahun 1815..sehingga ke hari ini, ianya terus menjadi tempat tumpuan orang ramai untuk melancong dengan menaiki kapal menyusuri sepanjang terusan ni :)


Culloden Battle Field, Inverness

Culloden Battle Field, sejarah agung perjuangan Charles Edward Stuart atau lebih dikenali sebagai Bonnie Prince dalam memperjuangkan takhta sebagai Raja pemerintah Great Britain..perjuangan beliau dalam usaha untuk menaiki takhta sehingga kalah dalam peperangan dan melarikan diri ke Isle of Skye diabadikan dalam sebuah lirik lagu; 


Speed Bonnie boat like a bird on the wing,
Onward, the sailors cry.
Carry the bairn/lad that’s born to be king,
over the sea to Skye.

Loud the winds howl, loud the waves roar,
Thunderclaps rend the air;
Baffled, our foes stand by the shore,
Follow they will not dare.

Though the waves leap, soft shall ye sleep,
Ocean’s a royal bed.
Rocked in the deep, Flora will keep
Watch by your weary head.

Many’s the bairn fought on that day,
Well the claymore could wield,
When the night came, silently lay
Dead in Culloden’s field.

Burned are their homes, exile and death
Scatter the loyal men;
Yet e’er the sword cool in the sheath
Charlie will come again.


Sejarah perjuangan Bonnie Prince bermula dengan kebangkitan tentera Jacobite pada tahun 1745..Bonnie Prince datang semula ke Scotland, mendarat di Eriskay (salah sebuah pulau di Utara Scotland) dengan tujuan menuntut takhta untuk memerintah Great Britain setelah ayahandanya iaitu James Francis Edward Stuart di "buang" dari susur galur pemerintahan Great Britain..

Pada awal kebangkitan tentera Jacobite dalam usaha untuk menakluki Great Britain, mereka berjaya sehingga mampu menawan dari Scotland hingga ke Preston, Manchester & Derby pada 4 Disember 1745..

Namun yang demikian, mereka terpaksa berundur semula ke Scotland setelah kemaraan dari tentera British yang diketuai oleh Prince William Augustus (Duke of Cumberland) iaitu anak kepada King George II (Raja Great Britain ketika itu)..

Long short story,

Pertempuran terakhir antara Jacobite Force yang dipimpin oleh Bonnie Prince dan Great Britain Force yang dipimpin oleh Prince William berlaku di Culloden pada 16 April 1746..




Kekuatan tentera Jacobite; 7000 orang askar & 12 senjata api

Kekuatan tentera Great Britain; 8000 orang askar, 10 senjata api & 6 mortar

Pertempuran berlaku hampir satu jam diikuti dengan kemenangan tentera Great Britain..walaupun pertempuran tersebut hanya satu jam, tetapi kesan terhadap jumlah kematian mencecah ribuan tentera dari kedua-dua belah pihak..

Kekalahan teruk tentera Jacobite memaksa Bonnie Prince melarikan diri meninggalkan Scotland melalui Uist ke Isle of Skye..apa yang menyedihkan sewaktu itu, ketika menjadi pelarian, Bonnie Prince dikatakan terpaksa menyamar sebagai seorang pembantu perempuan kepada seorang wanita yang bernama Flora MacDonald..

Bonnie Prince akhirnya mangkat di Rome (Itali) pada 31 Januari 1788..

Kisah berkenaan dengan peperangan Battle Of Culloden telah diadaptasi menjadi drama British yang bertajuk Outlander..



Drama Outlander ni mengisahkan seorang perempuan yang merentasi masa yang berlaku pada tahun 1946 dan kembali pada zaman silam iaitu pada tahun 1743..nak cerita lebih, panjang sangat nanti..sebab drama ni ada 4 seasons, dan katanya season 5 akan keluar pada tahun depan hahahaha..

Ni pulak lirik lagu tema untuk drama Outlander tu;


Sing me a song of a lass that is gone,
Say, could that lass be I?
Merry of soul she sailed on a day
Over the sea to Skye.

Billow and breeze, islands and seas,
Mountains of rain and sun,
All that was good, all that was fair,
All that was me is gone.

Sing me a song of a lass that is gone,
Say, could that lass be I?
Merry of soul she sailed on a day
Over the sea to Skye



Kalau korang tekan link tu, aku attachkan link tu terus dengan youtube..so korang boleh dengar lagu tersebut di youtube..dan korang akan dapati, alunan lagu bari kedua-duanya adalah hampir sama..yang berbeza adalah lirik lagu tersebut..

Sewaktu kami berada di Culloden Battle Field ni, kami perasan ada batu tanda..setiap batu tanda tu ada tulisan nama klan yang membantu Bonnie Prince ketika peperangan tersebut berlaku..antara klan yang terlibat adalah Mackenzie, Mackintosh, Cameron, MacDonald etc..klan Mackenzie merupakan antara klan yang mempunyai askar yang ramai sewaktu peperangan tersebut..




Klan Mackenzie ni masih lagi wujud sehingga saat ini..bahkan, mereka mempunyai istana mereka sendiri iaitu Castle Leod yang terletak kira-kira 45 minit dari Culloden Battlefield tu..

Sewaktu kami berada disitu, kami ada ternampak sepasang orang tua yang meletakkan bunga di salah sebuah batu tanda yang ada disitu..mungkin mereka merupakan keturunan klan tersebut, dan bunga tersebut merupakan sebagai tanda peringatan kepada nenek moyang mereka..


Inverness Castle, Inverness


Inverness Castle ni terletak di atas bukit di tengah-tengah bandar Inverness..


Tapak pembinaan istana ini dipercayai telah wujud sejak 1057 lagi..

Sejarah tentang istana ni tak sehebat seperti sejarah Culloden Battlefield..bangunan istana yang ada sekarang dijadikan sebagai mahkamah di raja United Kingdom..istana ni tak dibuka untuk orang awam..so tak banyak sangat yang kami boleh explore secara live ketika berada di sini..






Bersambung.... :)

No comments:

Post a Comment